De werkles
Tijdens de werkles kunnen de kinderen kiezen uit:
- Hoekenwerk; jonge kinderen leren veel d.m.v. spel. We maken gebruik van speelhoeken die regelmatig worden aangepast, zodat ze aansluiten bij het thema van dat moment zodat we een uitdagende en steeds wisselende leeromgeving creëren.
- Constructie en bouwmateriaal.
- Taal- en leesmateriaal
- Reken- en telmateriaal
- Expressiemateriaal: tekenen/schilderen, knutselen, vouwen, knippen en plakken.
Alle leerlingen hebben een eigen naamkaartje. Dit kaartje hangen ze bij de activiteit van hun keuze. Naast de z.g. keuzewerkjes kennen we bij elk thema ook z.g. taakwerkjes. Dit zijn verplichte werkjes. Het aantal taakwerkjes verschilt per leerjaar (groep 1 minder dan groep 2-leerlingen). Een taakwerkje kan een maak/knutselactiviteit zijn, maar ook het spelen in een themahoek of ontwikkelingsmateriaal kan een taakwerkje zijn.
Het buitenspel, de gymles
Jonge kinderen bewegen heel graag. Ook in onze groep is dat zo. Door het buitenspelen ontdekken kinderen de plek van zichzelf in de wereld om zich heen. Spel bevordert de zintuiglijke en motorische ontwikkeling, de taalontwikkeling en de cognitieve en sociaal- emotionele ontwikkeling. Ook bevordert het het voorstellingsvermogen en het zelfbewustzijn van de kinderen.